ارزشگذاری دارایی های نامشهود

شتابدهنده آبان دارای گواهینامه صلاحیت ارزش­گذاری دارایی­های نامشهود از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با بهره ­گیری از کارشناسان ارزش­گذاری خبره، مشاوران مالی و کارشناسان رسمی دادگستری در حوزه ارزش­ گذاری طرح ­ها، سهام شرکت­ ها، وثایق بانکی و … در کنار استفاده از روش­ های مختلف و متناسب با ویژگی­های هر شرکت، به انجام خدمات ارزش­­گذاری سهام می­ پردازد در این شتابدهنده تمامی طرح ها بصورت رسمی ارزشگذاری می­شوند

مفهوم ارزش و فعالیت ارزش گذاری از جمله مفاهیمی است که به کلیه فعالیت­ های مالی اعم از تأمین مالی، سرمایه گذاری، امور مالی شرکت ­ها و تجدید ساختار مالی آنها گره خورده است و هریک از این فعالیت­ ها به نوعی در بخشی از فرآیند فعالیت عملیاتی خود نیازمند ارزش­گذاری است.

ارزش­گذاری (Valuation) به فرایند تعیین ارزش فعلی (Present value) یک دارایی، شرکت یا کسب و کار گفته می‌شود. 

ارزش گذاری دارائی­ های نامشهود یکی از ارکان اصلی مؤثر بر تصمیمات سرمایه­ گذاری است. ارزش­ گذاری اصولی و صحیح دارائی های نامشهود  باعث تخصیص بهینه منابع سرمایه­ای می­ شود. اتخاذ تصمیمات اصولی سرمایه­ گذاری و تخصیص بهینه منابع سرمایه­­ای مستلزم ارزش­گذاری سهام با استفاده از روش­ های معتبر علمی است و ارزش­گذاری دقیق نیازمند تسلط بر دانش مالی است

چرا باید فناوری را ارزش­گذاری کرد؟

ارزش­گذاری استارت آپ  استارت آپ  توافق بین بنیان­گذاران استارت آپ و سرمایه­گذاران پیش از جذب سرمایه است ، ارزش­گذاری استارت آپ، عامل مهمی برای تعیین میزان سهام سرمایه­گذار محسوب می­شود. معمولا هنگام جذب سرمایه بهینه و سرمایه گذار در طرح­های فناورانه، استارت آپ­ها و کسب و کار، پروژه ها و ...  این نکته حائز اهمیت است که این کسب و کار چقدر می ­ارزد؟؟؟  و در ازاء سرمایه­ای که جذب یا تزریق می­شود چه میزان سهام واگذار یا خریداری شود ؟؟؟؟ شرکت‌ها در زمان جذب سرمایه، برای تعیین سهم سرمایه‌گذار باید ارزش گذاری شوند

شرکت­ ها جهت راه ­اندازی پروژه یا طرح و ایده اگر از تسهیلات استفاده نمایند تعیین نرخ مناسب تسهیلات برای پروژه مستلزم ارزشگذاری طرح و ایده است ، در زمانی که دو یا چند شرکت با هدف هم‌افزایی برای به اشتراک گذاری منابع خود و همکاری مشترک با هم توافق می‌کنند، ارزش گذاری شرکت‌ها پیش‌نیاز فرایند تعیین سهم و میزان مشارکت طرفین است.

بطور کلی هر کسب و کار مالک سه نوع دارایی است:

دارایی­های پولی:  شامل: پول، اعتبار و یا وام

دارایی­ های فیزیکی : شامل تجهیزات، زمین، ساختمان، کالاها و موجودی ­های انبار

دارای­­ های نامشهود: شامل هر نوع دارایی غیر فیزیکی دیگر (دانش فنی و تکنولوژی، علائم تجاری، حق نشر، حق کشف و اختراع، مجوزهای حقوقی).

امروزه دارایی­ های معنوی یا نامشهود در تجارت برای شرکت­های کوچک و بزرگ از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. که یکی از مهم­ترین دارایی­های مشهود شرکت­ها، فناوری است که بنگاه­ های اقتصادی بزرگ در کار تجارت دانش و فناوری هستند. یکی از مهم­ترین فعالیت­ ها در زمینه فناوری، ارزش­گذاری دانش فناوری است. از انجا که فناوری جزء دارایی­های معنوی بوده و از ارزش غیرملموس برخوردار می­ باشد تبدیل کردن ارزش غیرملموس ان به ارزش ملموس و بیان آن به زبان پولی، کار بسیار دشوار و پیچیده است.

شتاب‌دهنده آبان، حامی و پشتیبان شما

از دانشگاه تا صنعت