شتابدهنده آبان دارای گواهینامه صلاحیت ارزشگذاری داراییهای نامشهود از سوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که با بهره گیری از کارشناسان ارزشگذاری خبره، مشاوران مالی و کارشناسان رسمی دادگستری در حوزه ارزش گذاری طرح ها، سهام شرکت ها، وثایق بانکی و … در کنار استفاده از روش های مختلف و متناسب با ویژگیهای هر شرکت، به انجام خدمات ارزشگذاری سهام می پردازد در این شتابدهنده تمامی طرح ها بصورت رسمی ارزشگذاری میشوند
مفهوم ارزش و فعالیت ارزش گذاری از جمله مفاهیمی است که به کلیه فعالیت های مالی اعم از تأمین مالی، سرمایه گذاری، امور مالی شرکت ها و تجدید ساختار مالی آنها گره خورده است و هریک از این فعالیت ها به نوعی در بخشی از فرآیند فعالیت عملیاتی خود نیازمند ارزشگذاری است.
ارزشگذاری (Valuation) به فرایند تعیین ارزش فعلی (Present value) یک دارایی، شرکت یا کسب و کار گفته میشود.
ارزش گذاری دارائی های نامشهود یکی از ارکان اصلی مؤثر بر تصمیمات سرمایه گذاری است. ارزش گذاری اصولی و صحیح دارائی های نامشهود باعث تخصیص بهینه منابع سرمایهای می شود. اتخاذ تصمیمات اصولی سرمایه گذاری و تخصیص بهینه منابع سرمایهای مستلزم ارزشگذاری سهام با استفاده از روش های معتبر علمی است و ارزشگذاری دقیق نیازمند تسلط بر دانش مالی است
چرا باید فناوری را ارزشگذاری کرد؟
ارزشگذاری استارت آپ استارت آپ توافق بین بنیانگذاران استارت آپ و سرمایهگذاران پیش از جذب سرمایه است ، ارزشگذاری استارت آپ، عامل مهمی برای تعیین میزان سهام سرمایهگذار محسوب میشود. معمولا هنگام جذب سرمایه بهینه و سرمایه گذار در طرحهای فناورانه، استارت آپها و کسب و کار، پروژه ها و ... این نکته حائز اهمیت است که این کسب و کار چقدر می ارزد؟؟؟ و در ازاء سرمایهای که جذب یا تزریق میشود چه میزان سهام واگذار یا خریداری شود ؟؟؟؟ شرکتها در زمان جذب سرمایه، برای تعیین سهم سرمایهگذار باید ارزش گذاری شوند
شرکت ها جهت راه اندازی پروژه یا طرح و ایده اگر از تسهیلات استفاده نمایند تعیین نرخ مناسب تسهیلات برای پروژه مستلزم ارزشگذاری طرح و ایده است ، در زمانی که دو یا چند شرکت با هدف همافزایی برای به اشتراک گذاری منابع خود و همکاری مشترک با هم توافق میکنند، ارزش گذاری شرکتها پیشنیاز فرایند تعیین سهم و میزان مشارکت طرفین است.
بطور کلی هر کسب و کار مالک سه نوع دارایی است:
داراییهای پولی: شامل: پول، اعتبار و یا وام
دارایی های فیزیکی : شامل تجهیزات، زمین، ساختمان، کالاها و موجودی های انبار
دارای های نامشهود: شامل هر نوع دارایی غیر فیزیکی دیگر (دانش فنی و تکنولوژی، علائم تجاری، حق نشر، حق کشف و اختراع، مجوزهای حقوقی).
امروزه دارایی های معنوی یا نامشهود در تجارت برای شرکتهای کوچک و بزرگ از اهمیت بسزایی برخوردار شده است. که یکی از مهمترین داراییهای مشهود شرکتها، فناوری است که بنگاه های اقتصادی بزرگ در کار تجارت دانش و فناوری هستند. یکی از مهمترین فعالیت ها در زمینه فناوری، ارزشگذاری دانش فناوری است. از انجا که فناوری جزء داراییهای معنوی بوده و از ارزش غیرملموس برخوردار می باشد تبدیل کردن ارزش غیرملموس ان به ارزش ملموس و بیان آن به زبان پولی، کار بسیار دشوار و پیچیده است.