استارت آپ استحصال کاتالیست

کاتالیست­ها از عناصر مهمی نظیر پلاتین و پالادیم بهره می­برد. این فلزات در بسترهای کربنی پوشش دهی می­شوند. احتمال حضور ترکیباتی نظیر روی و آهن نیز در ترکیب درصد کاتالیست وجود دارد. فلزات پلاتين و پالادیم که فلز فعال کاتاليست ­های هیدروژناسیون به شمار مي­روند دارای اهميت اقتصادي بالايی می باشد، لذا ضروري است که اين فلز پر ارزش را از کاتاليست ­های مستعمل جداسازی کرده و دوباره استفاده کرد. 

عنصر پلاتین 

پلاتین یکی از گران ترین فلزات گران بها می باشد.  حتی در بعضی از مواقع قیمت آن از طلا هم بیشتر می­شود پلاتین کمترین واکنش‌پذیری در بین تمامی فلزات را دارد و همچنین مقاومت بسیار بالایی نسبت به خوردگی دارد و حتی در محیط‌های بسیار داغ نیز مقاومت به خوردگی بالایی از خود نشان می­دهد.

 

کاربرد پلاتین در صنعت

 پلاتين در جواهرسازی، تجهيزات آزمايشگاهی، دندانپزشکی، صنايع الکتريکی و الکترونيکی صنايع اتومبيل سازی و صنايع شيميايی به کار مي­رود و بصورت خالص به رنگ سفيد-نقره­ای زيبايی و.. بیشترین استفاده پلاتین در ساخت مبدل‌های کاتالیست و جواهرات است. فلز پلاتين که فلز فعال کاتاليست­های ريفرمينگ به شمار می ­رود دارای اهميت اقتصادی بالايی مي­باشد،

 

عنصر پالادیوم

 پالادیم یکی از گرانترین فلزات دنیا  فلز پرکاربرد در صنایع الکترونیک، پزشکی (مثل نوار‌های تست قند خون)، دندانپزشکی، تلخیص هیدروژن صنایع شیمیایی، هواپیماسازی و جواهرسازی (مثل تولید طلای سفید) نیز استفاده می‌شود. این فلز همچنین نقش  مهمی در تولید نوعی از پیل‌های سوختی دارد که هیدروژن و اکسیژن را ترکیب کرده تا الکتریسیته، گرما و آب تولید کنند.

کاربرد پالادیوم در صنعت:

بیشترین کاربرد پالادیوم در ساخت مبدل‌های کاتالیستی است همچنین در جواهر سازی، دندان پزشکی، نوار تست‌های قند خون، شمع‌های هواپیما و در ساخت وسایل جراحی و ابزار تماس الکتریکی مورد استفاده قرار می‌گیرند

از رآکتور‌های غشایی با غشاء پالادیوم برای تولید خالص‌ترین هیدروژن استفاده می‌کنند.

کاتالیست ماده ­ای است كه سرعت واكنش هاي شيميايي را از طریق کاهش انرژی فعال سازی، افزايش می­دهد بدون اين­كه خود در آنها شركت كند. در توضیح بیشتر، برای انجام یک واکنش شیمیایی، نیاز به یک مقدار حداقل انرژی به نام انرژی فعال‌سازی وجود دارد. اگر یک ماده بتواند این مقدار انرژی فعال‌سازی را کاهش دهد، بدون اینکه خودش در طول واکنش تغییر کند یا مصرف شود، آن ماده (کاتالیست) می ­تواند ارزش افزوده زیادی را ایجاد نماید. کاتالیست­ها از عناصر مهمی نظیر پلاتین و پالادیم بهره می­برد. این فلزات در بسترهای کربنی پوششدهی می­شوند. احتمال حضور ترکیباتی نظیر روی و آهن نیز در ترکیب درصد کاتالیست وجود دارد. فلزات پلاتين و پالادیم که فلز فعال کاتاليست ­های هیدروژناسیون به شمار مي­روند دارای اهميت اقتصادي بالايی مي­باشد، لذا ضروري است که اين فلز پر ارزش را از کاتاليست ­های مستعمل جداسازي کرده و دوباره استفاده کرد. محصولات پالادیوم و پلاتین همگی جزو محصولات وارداتی می باشد و در ایران منبع معدنی برای این فلزت ارزشمند وجود ندارد و بیشتر منبع آن در کشورهای چین، هندوستان و آمریکا محدود می شود. بنابراین جایگزینی در کشور برای آنها وجود ندارد بنابراین استفاده از محصولات مستعمل می تواند یک منبع غنی و ارز آفرین برای کشور باشد.

 

محصولات

راههای ارتباطی

  • تهران،کیلومتر 24 جاده مخصوص، بعد از نفت پارس، بین کارخانه بهپرور و داروسازی پورسینا

  • 021-42693691

  • 021-46879742

  • abanaccelerator@gmail.com

شتاب‌دهنده آبان، حامی و پشتیبان شما

از دانشگاه تا صنعت